Löpning

Löpning är en sport som man antingen gillar eller hatar, oftast ingenting däremellan. Kanske beror det på att springa till en början kan göra ganska ont. Det blir snabbt jobbigt när man inte har tränat tidigare och leder till en våldsam träningsvärk initialt. Å andra sidan är löpningen beroendeframkallande och nästan omöjlig att inte fastna för när man en gång har fått känna på hur det är att vara i riktigt bra form och allt bara flyter av sig självt.

Många upptäcker även fördelarna med att träna löpning. Kanske är det enkelheten och det primitiva i sporten som gör att det lockar så många. Vem som helst kan utöva den och det krävs bara ett par löparskor för att träningen skall kunna påbörjas. Enkelt, snabbt, okomplicerad och tillgängligt är något som troligen gjort löpningen så populär som den är idag.

träna löpning

Mål och utmaningar

Sätta upp mål som man tränar för att uppnå och sedan lyckas klara av är en morot och drivkraft för många som tränar löpning. Vare sig det gäller att genomföra ett lopp, klara en viss tid eller att uppnå ett placeringsmål är det en skön känslan att klara av något som man har siktat på under en längre period. Att totalt utmattad springa över mållinjen på ett marathon, Lidingölopp eller millopp och inse att all den träning man genomfört leder till prestationen är svårslaget. Just att sätta upp mål med sin löpning som man tränar för att uppnå, kanske tillsammans med andra som har samma målsättningar, är något som tilltalar många löpare.

Att intresset är stort märks inte minst kring alla lopp som arrangeras runt om i Sverige. Loppen.se har i loppkalendern sammanställt de mest populära loppen i Sverige. Tävlingssäsongen för oss löpare i Sverige är lång och sträcker sig från de tidiga vårloppen i mars till de sista höstloppen i oktober. Att tävla och springa många lopp är ett bra sätt att utvecklas som löpare. Det är just under riktigt tuffa lopp som man skjuter fram sina gränser och kan pressa sig till det yttersta. Att innan det stora målet springa en rad mindre betydelsefulla löptävlingar är det bästa sättet att komma väl förberedd när det verkligen gäller.

Träna löpning strukturerat

Sin enkelhet till trots är löpning en inte helt okomplicerad sport om man vill förbättra sin förmåga och kunna träna regelbundet och hårt. Påfrestningarna som löpning innebär för kroppen gör att det är viktigt att veta vad man gör och att känna sin kropp väl för att veta när det är dags att vila och när man kan pressa kroppen hårdare. Är man nybörjare har man en stor hjälp av alla träningsråd som finns för att komma igång med sin träning och undvika de vanligaste fallgropparna. Ett väl genomtänkt träningsschema är något som kan göra stor skillnad i hur bra träningen blir.

En riktigt bra hjälp om man vill lägga upp sin löpträning smart är att ta hjälp av ett träningsprogram som är anpassat efter sin egen nivå. På sidan www.marathon.se/traningsprogram hittar man bra träningsprogram för alla nivåer och anpassade till vilken sträcka man tänkt sikta på.

Internet är en bra källa för inspiration för en löpare. Att studera löpning vad gäller teknik och träningstips från duktiga elitlöparelöpare som delar med sig av sin träning i bloggar och i videor är ett bra sätt att utvecklas själv.