Gör ditt bästa lopp någonsin


2011-06-29 | Inspiration |

Visst är din fysiska form och hur mycket du kunnat träna löpning avgörande för hur bra du kommer prestera på en tävling. Även dagsformen är av betydelse och svår att påverka i löpning. Men det finns en rad saker som man kan göra inför och under ett lopp som optimerar förutsättningarna för att kunna prestera så bra som möjligt.

Spring ett lätt pass samma dag

Spring ett lätt pass samma dag som loppet. Oavsett om loppet går på dagen eller på kvällen så kan det vara bra att ge sig ut på en kortare löprunda samma dag som loppet. Ett lätt pass som inte blir ansträngande mjukar upp muskler och gör din kropp redo för ansträngningen som ett en tävling innebär. Om du aldrig tidigare har kört två pass under en och samma dag bör du prova några veckor innan att köra ett lättare pass samma dag som du tänkt springa ett hårdare löppass på kvällen. Då vet du hur din kropp reagerar.

Ät en måltid som din kropp är van vid

Ät en måltid som du är van vid och som du vet att din kropp mår bra av att äta innan löpning. Om du är osäker på vad du skall äta inför ett lopp så kan du testa dig fram genom prova olika maträtter innan dina mest ansträngande träningspass. Prova inga nya dieter eller energidrycker tätt inpå loppet som du inte testat sedan tidigare och vet att din kropp klarar av. Det är även viktigt att inte överdriva intaget av något bara för att det närmar sig ett lopp. Din kropp presterar bäst om du har samma rutiner som den är van vid.

Var avslappnad innan och under loppet

Koncentrera dig på att vara avslappnad i löpningen både under uppvärmningen och under loppet. Många löpare tenderar att spänna sig och drar upp axlarna mot huvudet i tävlingssammanhang. Då blir löpningen ”kantigare” och du kommer att bli trött snabbare. En avslappnad pendlingsrörelse med ”lösa axlar” är det mest optimala och energisparande oavsett vilken typ av löpsteg du har.

Lyssna på andhämtningen - inte för fort i början

Spring smart de första kilometerna och lyssna till din andhämtning. Den får inte vara för häftig utan skall vara lugn och kontrollerad. Det är bättre att öka tempot senare i loppet då du har hittat ett bra flyt och rytm i löpningen.

Fler inlgg/nyheter >>

Skriv grna en kommentar och bidra till innehllet!


Mer om lpning och trning