Barfotaskor för att förbättra löptekniken.

Förbättrat löpsteg med barfotalöpning


2011-08-06 | Träning |

Årets stora trend inom löpträning är helt klart barfotalöpning. Att springa barfota har använts som ett inslag i träningen bland många duktiga löpare sedan länge. Nu har även fördelarna med att springa barfota för att förbättra sin löpteknik och löpkänsla nått löpare på motionsnivå.

Skotillverkarna hakar på barfotatrenden

I och med att allt fler har fått upp ögonen för barfotalöpning och dess positiva effekter på ens löpning så har även skotillverkarna hakat på och marknadsför numer så kallade barfotaskor. En barfotasko är helt enkelt en skyddande socka utan stöd eller någon uppbyggd sula som på en klassisk löparsko. Barfotaskon möjliggör att man kan träna med barfotakänsla på alla underlag som man i vanliga fall springer på med sina vanliga löparskor och inte behöver vara begränsad till gräsmattor och mjuka underlag.

Testa barfotalöpning på en gräsmatta eller strand

Ett utmärkt sätt att testa på barfotalöpning innan man går och investerar i ett par barfotaskor är att besöka en idrottsplats och testa att springa barfota på gräs för att prova om man trivs med det. Som med alla nya inslag i träningen så gäller det att gå försiktigt fram och inte springa för mycket barfota i början. Det man kan räkna med de första passen träningsvärk i ovana vader och fotleder.

Läs mer om hur du kommer igång med barfotalöpning på bästa sätt i den har guiden om barfotalöpning.

Fler inlgg/nyheter >>

Skriv grna en kommentar och bidra till innehllet!


Mer om lpning och trning