Löpskolning med Dathan Ritzenheim

Vässa formen med hjälp av löpskolning


2012-04-04 | Träning |

Tävlingssäsongen närmar sig och är på vissa håll redan igång med de allra tidigaste vårloppen. Det är hög tid att börja locka fram formen!

Att hitta den rätta känslan för att kunna springa snabbt men ändå avslappnat är kanske den svåraste pusselbiten för en löpare. Att träna många mil i ett klart lägre tempo än sin tävlingsfart är viktigt under uppbyggnadsfasen. Men den riktiga utmaningen börjar när man skall utnyttja sin aeroba grund till att kunna springa riktigt snabbt på tävling.

Tempopass och intervallträning är de viktigaste passen för att få upp tempot i kroppen. Vill man hitta känslan och rytmen så är även löpskolning ett bra sätt. Löpskolning är vanligt bland friidrottare som nästan alltid har det som ett inslag i sin träning.

Vad är löpskolning?

Löpskolning är övningar som syftar till att lära sig springa effektivt och få ett kraftfullare, bättre tajmat och mer ekonomiskt löpsteg. Ett bra löpsteg får man när hjärnan samverkar med ben, armar och core-muskulatur. När hela kroppen samverkar på ett optimalt sätt kan man hitta rätt tajming i löpsteget och löpning i ett högt tempo blir enklare och känns mer avslappnat.

Löpskolningsövningar handlar om att hitta en bra kroppshållning, fotisättning och frånskjut. Alla pusselbitar som gör att löpsteget blir så effektivt som möjligt. I videon nedan så visar den amerikanske löparstjärnan Dathan Ritzenheim(bland annat 2:09:55 på marathon , 1:00:00 på halvmarathon och 27:22 på 10 kilometer) hur de mest grundläggande löpskolningsövningarna går till. Löpskolning behöver inte vara speciellt svårt och kan utföras var som helst. Gärna i lite motlut på annat underlag än asfalt vilket gör övningarna lättare och mer skonsamma.


Löpskolning kan man köra köra under uppvärmningen inför ett snabbare tempopass eller intervaller. Det går även bra att lägga in löpskolningen i slutet av ett vanligt distanspass.

Fler inlgg/nyheter >>

Skriv grna en kommentar och bidra till innehllet!


Mer om lpning och trning