Den viktiga grundträningen under vinterhalvåret.

Tips för löpträning i vinter


2012-01-07 | Träning |

Nu är det den mörkaste och kanske minst inspirerande tiden på året att träna löpning. Underlaget skiftar från dag till dag och det kan ibland vara svårt att genomföra vissa pass utomhus. Men det är just nu som det är så viktigt att lägga en bra grund i sin träning för att kunna prestera bra i alla roliga lopp under 2012. Nedan följer några tips på hur du på bästa sätt klarar vinterns grundträning.

Sänk tempot och spring mer

Under vintern ska man lägga en god ”aerob grund”. Med det menas att man skall träna på ett sätt som gör att man utvecklar och stärker kroppens hjärta och lungor för att få bättre uthållighet. Samtidigt stärker och vänjer man muskler, senor och ligament vid lågintensiv och lugn träning.

En bra träningsgrund är förutsättningen för man skall klara av snabbare och intensivare träning när vårens och sommarens lopp närmar sig. Man kan alltså utan dåligt samvete springa långsammare under vintern och istället satsa på att springa under längre tid och eventuellt öka antalet träningspass.

Träna alternativ konditionsträning

Ett effektivt sätt att uppnå en bra grundträning och samtidigt minska risken att bli skadad är att lägga in ett eller flera alternativa träningspass i sin träningsplan under vintern. Det finns många alternativa träningsformer utöver löpträningen som man kan ha nytta av som löpare. Den alternativa träningen kan både syfta till att bli starkare rent muskulärt eller också som ”aerob träning” genom en alternativ konditionssport. Se artikel om alternativ träning för löpare. Kör gärna den alternativa träningen tillsammans med träningskompisar och gör det till en roligt pass som man ser fram emot. Man kan även variera typ av alternativ träningform från vecka till vecka för ännu mer variation.

Träna löpning tillsammans

Träna tillsammans med andra löpare en eller flera gånger i veckan. Om man inte har bekanta som springer så kan man alltid söka sig till någon av alla organiserade löpargrupper och klubbar som finns. Löpning i grupp upplever många har en positiv inverkan på sin egen träning. Många har en tendens till att höja sig och springa bättre om man springer tillsammans med andra. Även att inspireras av andras träningsupplägg och tips är bra för sin egen utveckling.

Planera in sommarens lopp och sätt upp mål

Under vintern är det bra att börja sätta upp mål och planera in vilka lopp som man tänker springa under sommarhalvåret. Inplanerade lopp och uppsatta tidsmål är ett bra sätt att hålla motivationen uppe under den tunga grundträningen under vintern och fungerar som en morot i träningen. Planera in lämpliga lopp med hjälp av lopp-kalendern.

Åk på löparsemester

Varför inte kombinera en solsemester med härlig löpning i sol och värme. Ett perfekt sätt att få ett avbrott i den mörka och kalla vinterträningen är att åka på semester och springa i värmen. Åk tillsammans med andra bekanta löpare eller åk med på någon av de organiserade löparveckorna som finns i exempelvis Portugal. Ett perfekt sätt att semestra på och samtidigt få in bra träning.

Fler inlgg/nyheter >>

Skriv grna en kommentar och bidra till innehllet!


Mer om lpning och trning