Beräkna km-passeringar för ditt lopp


2011-05-14 | Inspiration |

Snart är det dags för vårens stora mål och höjdpunkt för många av oss löpare. Göteborgsvarvet och Stockholm Marathon. Det är hög tid att tänka ut en strategi för tävlingsdagen och räkna på kilometerpasseringar.

Inför ett så långt lopp som ett marathon eller en halvmara är det extra viktigt att man har en uttänkt strategi och en målbild om hur man tänker genomföra loppet. Ofta handlar det om ett tidsmål som man har satt upp för sig själv. För att kunna lyckas med sitt tidsmål är det viktigt att man håller sig till planen och inte springer för snabbt eller för långsamt, speciellt under den inledande delen av loppet innan man hittat sin rytm. Då kan det vara till stor hjälp att veta vilka kilometerpasseringar man skall ha under loppet och stämma av att man springer i rätt tempo.

I verktyget nedan kan du ange vilken distans du skall springa och den måltid som du tror att du kan ha i mål. Verktyget visar tid för alla kilometerpasseringar för ett helt jämnt tempo. Ett tips är att memorera eller att skriva upp vissa km-passeringar(tex var 5-km passering) och på så sätt kunna kontrollera att tempot är lagom under loppet. Skriv tiderna på armen eller tillverka ett papper-armband med kilometerpasseringar så kan du kontrollera mot din klocka att du håller det tempot som du tänkt.

Distans Mltid (hh:mm:ss)
::

Fler inlgg/nyheter >>

Skriv grna en kommentar och bidra till innehllet!


Mer om lpning och trning