Måste löpning vara plågsamt?


2011-09-24 | Träning |

Det finns få motionsformer som kan ge samma sköna känsla som löpning när allt går lätt och du upplever att du är i bra form. Samtidigt finns det få motionsformer som kan göra så ont och kännas så motigt som löpning när det tar emot.

Hur mycket ska man ta i när man tränar löpning och hur mycket skall man plåga sig när det tar emot. Måste man ta i så att man blir riktigt trött varje pass för att löpningen skall ge resultat?

”No pain no gain”

Många som tränar löpning tränar just efter devisen ”no pain no gain”, dvs att det ska vara smärtsamt för att det skall ge resultat. Risken när man tränar med den inställningen är att lusten för att träna löpning lätt försvinner. Man riskerar helt enkelt att bli utbränd och träningseffekten uteblir. Dessutom är det svårare att få kontinuitet och bra i känsla i löpningen om man alltid är sliten och slutkörd. Att alltid vara trött efter träningspass kommer både att öka din infektionskänslighet, skadebenägenhet och även risken för överträning på sikt.

Låt kroppen bestämma när du tränar löpning

När Isabellah Andersson, Sveriges bästa kvinnliga långdistans-löperska, berättar om sin träning så talar hon ofta om att hon låter kroppen styra. Känner hon sig sliten en dag så springer hon bara lugnt utan att bli trött och känner hon sig stark och pigg så kör hon på hårdare. Hon lyssnar mycket efter sin känsla och att kroppen skall kännas bra.

Viktigt att ha en god känsla

Ett bra sätt att lägga upp sin träning på är välja sina tillfällen när man tillåter sig att ta i och köra hårt. Man skall även ha tillfällen då man springer utan någon hårdare ansträngning. Prova själv att springa ett pass där du låter kroppen självt avgöra hur snabbt det skall gå. Spring bara så att det känns behagligt och fokusera inte på något annat än just känslan. På det här sättet kommer du kunna hitta en bra och avslappnad rytm som du även kommer att ha nytta av när du ska ta i mer till exempel under en tävling.

Fler inlgg/nyheter >>

Skriv grna en kommentar och bidra till innehllet!


Mer om lpning och trning