Starten har precis gÄtt pÄ Lidingöloppet 30km och 15 000 löpare ger sig ivÀg. Bild: www.lidingoloppet.se

TĂ€vla dig i toppform


2011-01-20 | TrÀning |

Vilket Àr det bÀsta sÀttet att komma i toppform inför en viktig tÀvling? MÄnga duktiga löpare föresprÄkar att tÀvla mycket för att nÄ toppformen.

HÄrdare anstrÀngning under en tÀvling Àn under trÀning

För att nĂ„ den dĂ€r riktiga formtoppen sĂ„ krĂ€vs förutom en bra grundtrĂ€ning med mycket uthĂ„llighet Ă€ven en del riktigt tuffa pass i tĂ€vlingstempo. Även om man kör hĂ„rda trĂ€ningspass sĂ„ Ă€r det svĂ„rt att nĂ„ samma effekt som under en tĂ€vling. De allra flesta löpare kan pressa sig snĂ€ppet hĂ„rdare under en tĂ€vling Ă€n under ett trĂ€ningspass tack vare tĂ€vlingsmomentet.

Mentalt stÀrkande att springa lopp

Ytterligare en faktor som gör tÀvling till det bÀsta sÀttet att slipa formen pÄ Àr att den stÀrker dig mentalt. De flesta löpare upplever en viss nervositet och stress(bÄde positiv och negativ) inför en tÀvling. Genom att springa mÄnga lopp blir man bÀttre pÄ att hantera tÀvlingssituationen och kan dÄ vÀnda nervositeten och stressen till nÄgot positivt.

Hur mÄnga lopp skall man köra innan en viktig tÀvling?

Hur mÄnga lopp Àr dÄ lagom att köra inför Ärets stora mÄl för att nÄ storformen? NÀr man skall tÀvla sig i form Àr det bÀsta att springa lopp dÀr ÄterhÀmtningstiden inte Àr allt för lÄng. Helst skall man kunna Äteruppta sin trÀning senast tvÄ dagar efter loppet för att kunna fortfölja sin plan inför det stora mÄlet. Det vanliga Àr dÀrför att man vÀljer att springa lopp dÀr distansen ligger pÄ högst 10 km. Tre till fyra lopp perioden inför ditt mÄl skulle kunna vara en lagom antal. GÀrna med minst tvÄ veckors mellanrum mellan tÀvlingstillfÀllena och nÄgon inplanerad vilodag efter tÀvlingen.

Med hjÀlp av tÀvlingskalendern kan du hitta lopp runt om i Sverige och planera in dem i ditt trÀningsprogram för att nÄ din toppform i sommar!

Fler inlägg/nyheter >>

Skriv gärna en kommentar och bidra till innehćllet!


Mer om löpning och träning