Tecken på att du är en löpare


2011-01-30 | Inspiration |

Är den första tanke du får när du blivit förkyld att du kommer att missa viktiga träningspass? Och är det första man alltid möts av i ditt badrum upphängda löparkläder på tork?

För många som tränar löpning blir sporten en livsstil och påverkar hela ens vardag. Ju mer tid och fokus man lägger ner på sin träning och tävling ju mer påverkas naturligtvis ens dagliga rutiner och sättet att leva på. Känner du igen dig i påståendena nedan så blir det svårt att förneka att du är en inbiten löpare!

  • - Du ser det som en självklarhet att gå ut och träna trots att det är blankis eller flera decimeter nysnö på vägarna du skall springa på. Det står ju i träningsprogrammet. Folk i din omgivning ifrågasätter om du inte är riktigt klok.

  • - Du packar alltid med dig löparskorna när du ska resa någonstans och försöker hitta lämpliga luckor där du kan klämma in ett löppass. Ofta blir det tidigt på morgonen innan ditt resesällskap har hunnit vakna. Under frukosten möts du av oförstående blickar från dina vänner.

  • - Du vet precis vilka i din omgivning som är förkylda och du undviker dem till varje pris. En lätt panikkänsla smyger sig på när du blir tvungen att sitta i samma rum eller vid samma bord som en hostig och snuvig person. Du tänker på risken att missa viktiga träningspass. Din omgivning anklagar dig för att ha bacillskräck.

  • - När du skall resa utomlands lägger du ner mer tid på att hitta tänkbara löparrundor än de sevärdheter som ditt resmål har att erbjuda. Detta avslöjar du inte för ditt resesällskap.

  • - Du har exakt koll på dina personbästan och även dina träningskompisars personbästan. När någon i din omgivning frågar dig om ett resultat så ger du dem tiden med tiondels precision. Du ser det som viktigt och självklart. Din omgivning upplever dig aningen ”nördig”.

  • - Du tycker att ett pass som är kortare än 1 mil knappt är värt att notera i träningsdagboken. Du kallar det för lätt ”återhämtningspass”. För de flesta av dina vänner är det längre än vad de sprungit sen de gick ut gymnasiet.

  • - Du har alltid minst tre par löparskor igång samtidigt. Det finns alltid en skomodell som passar bäst till en viss typ av pass. Dina vänner noterar det växande berg av löparskor du har vid ytterdörren.

  • - Du nöjer dig aldrig med den mängd träning du kör för tillfället utan vill ständigt flytta fram gränserna och träna hårdare för bli en snabbare och starkare löpare. Dina närmaste är oroliga och kallar dig för ”träningsnarkoman” eller ”manisk”.

  • - Du tränar alltid 'inför nästa lopp' och har du stenkoll på hur långt det är kvar tills dess du skall springa loppen och vilka viktiga pass du vill hinna med att genomföra innan.

Känner du igen dig? Ja då är du med största sannolikhet en löpare! Och det är inget att skämmas över.

Fler inlgg/nyheter >>

Skriv grna en kommentar och bidra till innehllet!


Mer om lpning och trning