Kenyanska löpare i löparmeckat Iten. Bild: www.lisanorden.se/iten/

Träna löpning som världseliten


2011-05-06 | Träning |

Har du någon gång undrat hur det skulle vara att träna löpning som de allra främsta långdistanslöparna i världen. Har du tänkt på hur pass bra löpare du skulle kunna bli om du fick lägga ner mer tid på löpträning än du gör idag?

Vilja och prioriteringar

Visst är det svårt att få tiden att räcka till om man vill träna riktigt mycket. Men kanske kan man undvara de där 1-2 timmarna framför TV'n på kvällen och köra ett extra löppass istället. Varför inte prova på att träna riktigt mycket och målinriktat under en period för att se om det ger resultat. Det är inte farligt att träna mycket så länge man är frisk och tränar smart. Det gäller att lyssna på kroppen och stegra sin sin träningsvolym successivt och att inte köra för hårt.

Dra lärdom av hur eliten tränar löpning

Under de senaste åren har vi kunna följa Isabella Anderssons utveckling mot den yppersta världseliten. Vi har haft möjligheten att kunna ta del den träning som hon och hennes tränare lägger upp för att nå världselit. Många duktiga svenska löpare åker till världens bästa löparnation Kenya. Där bor och tränar de tillsammans med världsstjärnor på långdistanslöpning och tar med sig lärdom om hur världens bästa löpare tränar.

Våga träna mer, våga testa dina gränser

Även om man som motionär såklart inte kan hoppa på en världslöpares träningsprogram så kan man ändå dra lärdom av hur de främsta löparna i världen tränar. I Isabellah Anderssons fall har hon tillsammans med sin tränare haft ett långsiktigt upplägg som gått ut på att stegra träningsvolymen successivt. Isabellahs tränare Lars Andersson fick frågan om han inte lagt upp ett för hårt träningsupplägg till Isabella när hon kör fler mil i veckan än någon annan svensk löpare. Hans svar var ”Det är skillnad mellan att träna hårt och att träna mycket”. Och det är just den modellen som Isabellah och många andra världslöpare kör, mycket distanslöpning i ett lugnt tempo.

Spring fler pass

Hur kan man då applicera dessa kunskaper på sin egen träning. I de flesta fall som motionär om du vill bli en bättre löpare på längre distanser så handlar det om att just öka träningsvolymen. Det handlar om att vänja muskler och senor att kunna springa mycket och långt. Inte nödvändigtvis att träna med en högra intensitet eller snabbare än vad man gör idag, utan i första hand att öka träningsdosen.

Ett bra sätt att stegra sin träningsdos utan att riskera att slita ut kroppen är att lägga in fler pass i veckan. Börja försiktigt med att till exempel köra en kortare morgonjogg samma dag som du hade tänkt köra ditt vanliga pass på kvällen. Anpassa längden och farten på morgonpasset så att det inte gör att du tröttar ut kroppen inför ditt kvällspass. Det räcker med 25-30 minuter till att börja med i ett lugnt och behagligt tempo. Många löpare upplever att de får en positiv effekt av detta genom att kroppen är mer alert och pigg det andra passet på dagen. Och du får samtidigt en högre träningsvolym sammantaget i veckan. En bra tumregel förutom att vara lyhörd på kroppens signaler om att den är sliten, är att inte öka sin träningsvolym(km) mer än ca 10% i veckan. Dvs springer du runt 4mil/vecka idag kan du stegra din träningsvolym till ca 5,5 mil/vecka på en månads sikt.

I slutändan så handlar det om att du själv känner din kropp bäst och fungerar det att öka träningsdosen så är det bara att fortsätta att träna mer. Resultaten kommer med största sannolikhet som ett brev på posten.

Fler inlgg/nyheter >>

Skriv grna en kommentar och bidra till innehllet!


Mer om lpning och trning