Starten Stockholm marathon. 20.000 löpare ger sig iväg. Bild: www.stockholmmarathon.se

Vilken löpartyp är du när du tävlar?


2011-03-30 | Inspiration |

Att tävla i löpning kan tyckas trivialt. Du ska springa från punkt A till punkt B, så fort du kan. Svårare än så är det väl inte. Eller?

De flesta som tränar löpning kan lägga upp en bra strategi för att genomföra ett lopp utifrån sina egna förutsättningar. Men det svåra är att hålla sig till den strategin när väl startskotten går och adrenalinet rusar till i kroppen. Oavsett om du är motionär eller tävlingslöpare så kanske du kan identifiera dig med någon av följande löpartyper.

Den ivriga löparen

När startskottet ljuder hänger du på rusningen. Adrenalinet pumpar i kroppen och du springer om löpare efter löpare. När du tittar på klockan efter första kilometern ser du att det har gått snabbt. Riktigt snabbt. Du anar att det höga tempot kommer göra att det blir kämpigt längre fram men du väljer ändå att fortsätta kämpa på i det höga tempot. Kanske har du den där dagen då allt stämmer och du kan ju vara på väg mot rejäl sänkning av ditt personliga rekord.

Halvvägs börjar det ta mot. Det inledande höga tempot tar ut sin rätt och du börjar få stumma ben. Nu springer du inte om några löpare längre. Ytterligare några kilometer passerar och plötsligt handlar det bara om överlevnad och att lyckas ta sig i mål. Du sjunker som en sten i startfältet och ditt löptempo är långt ifrån vad det var de inledande kilometerna. Väl i mål inser du att tiden hade kunnat varit bättre om du bara hade haft is i magen under de inledande kilometerna.

Den återhållsamma löparen

Den återhållsamma löparen undviker trängsel och hets vid starten. Du låter andra rusa iväg när starten går eftersom du vet att de flesta ändå springer för fort i början av loppet. Under de inledande kilometerna blir du omsprungen av löpare efter löpare. Ju längre loppet lider desto mer vågar du öka tempot. Halvvägs in i loppet är du fortfarande pigg och du börjar nu att ta in på löpare som susade ifrån dig under de inledande kilometerna. Den sista delen av loppet blir din klart snabbaste och du plockar nu placeringar hela vägen in i mål. Väl i mål pustar du ut men känner att du hade mer och ge och borde ha sprungit snabbare under loppets första hälft.

Den taktiska löparen

Den taktiska löparen har en väl uttänkt strategi hur loppet skall genomföras. När startskottet går har du is i magen och följer inte med i rusningen. Du kontrollerar farten vid första kilometermarkeringen och justerar farten så att det går enligt plan. I början av loppet blir du ifrånsprungen av de ivriga löparna men ganska snart har du hittat ditt tempo och då flyter det på bra. Loppets första hälft passeras och du plockar placering för placering utan att förivra dig och behåller ett så jämnt tempo som möjligt. Sista delen av loppet börjar det ta emot eftersom du ligger nära din gräns men du lyckas ändå hålla bra tempo ända in i mål.

Prova dig fram och hitta den strategi som passar dig bäst

Om du alltid tenderar att ha samma upplägg när du tävlar i löpning kan det vara utvecklande att testa på en ny strategi. Om du till exempel är en ivrig löpare och oftast går ut för hårt så kan det vara värt att testa att ta det lugnt i början av ett lopp. Om du är en återhållsam löpare så kanske det kan vara spännande att se hur du klarar att gå ut hårdare. Genom att testa sig fram på det här sättet kommer du lättare att kunna hitta det upplägget som passar dig bäst på tävlingsbanan.

Fler inlgg/nyheter >>

Skriv grna en kommentar och bidra till innehllet!


Mer om lpning och trning